Linux en Syn-3 Forum
Nieuws: Maak een account aan op www.syn-3.eu om vervolgens daarmee, op het forum in te loggen! Ook als je je paswoord wilt wijzigen doe je dat op www.syn-3.eu.
 
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. Maart 29, 2024, 12:05:10


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte


Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Outgoing mail  (gelezen 35276 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Ard Beenhakker
*
Berichten: 15


Bekijk profiel
« Gepost op: November 23, 2005, 11:49:40 »

Op de een of andere manier wil mijn mail niet verstuurd worden naar domeinen die niet in de rcpthosts staan. Wie weet waar het fout gaat ?
Gelogd
Ard Beenhakker
*
Berichten: 15


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: November 27, 2005, 12:17:59 »

Heeft iemand hier nog een idee over ?
Ik kan nog steeds geen mail versturen behalve naar die domeinen die in mijn domeinlijstje (de domeinen waar ik dus mail op kan ontvangen) staan.
Naar iemand anders, bv een hotmail account, wil niet lukken.
Gelogd
cybah
Administrator
***
Berichten: 9


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: November 28, 2005, 11:06:27 »

Heeft iemand hier nog een idee over ?
Ik kan nog steeds geen mail versturen behalve naar die domeinen die in mijn domeinlijstje (de domeinen waar ik dus mail op kan ontvangen) staan.
Naar iemand anders, bv een hotmail account, wil niet lukken.

Welke provider gebruik je?
Het zou kunnen dat je provider poort 25 dicht heeft staan zodat je geen mailserver naar buiten kunt draaien. Onderandere @home heeft dat zo staan. Daar heb ik hier thuis ook last van dat ik geen outgoing mail kan versturen.
Gelogd
Ard Beenhakker
*
Berichten: 15


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: November 28, 2005, 12:55:43 »

Aan mijn provider ligt het niet. Met de bak die ik nu als mailserver gebruik werkt het wel. Poort 25 staat gewoon open.
Ik kan nu alleen mail versturen naar de domeinen die ik heb gedefineerd als zijnde domeinen waarvoor ik mail kan ontvangen.
Mail die ik naar bv een hotmail account wil versturen gaat niet weg en ik krijg de melding dat het domein niet in mijn rcpthost staat.
Mail versturen vanaf een extern account naar de server werkt wel, de mail komt gewoon binnen.

Wie o wie ..... ik zie het niet meer  Shocked
Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: November 28, 2005, 01:44:22 »

Ard,

Mail bezorgen op poort 25 van de Syn-3 mailserver kan alleen onder 1 van de volgende condities:
1. Het bezorg adres is lokaal of staat in de rcpthosts.
2. Het IP adres vanaf waar de mail verstuurd word valt onder een netwerk range die in /etc/qmail/tcp.smtp staat. Dus 10.* of 192.168.* of 127.0.0.1.

Waarschijnlijk gebruik je op je lokale netwerk een range die niet in de tcp.smtp staat. Deze kun je toevoegen, of je kunt je netwerk range aanpassen.
Vergeet niet om hierna het volgende commando te runnen:
Code:
root@darkstar:/etc/qmail# tcprules tcp.smtp.cdb tcp.smtp.tmp < tcp.smtp

Er zal nog een update komen waardoor je deze ranges in de SCC kan instellen.

Edwin
Gelogd
Ard Beenhakker
*
Berichten: 15


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: November 28, 2005, 03:50:09 »

Edwin,

Ik zal het vanavond even nakijken en indien nodig wijzigen. Het resultaat post ik hier.

Dank !
Gelogd
Ard Beenhakker
*
Berichten: 15


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: November 28, 2005, 07:13:19 »

YES !!

Met andere woorden .... het werkt.  Grin
Mijn range stond inderdaad niet in de lijst. Toegevoegd en het werkt zoals het hoort.

Thx !

Andere mail vraag. Kan ik inkomende mail op de server al naar verschillende sub-mappen filteren ?
(mailtje van vrouw automagisch naar mapje "vrouw"
Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: November 28, 2005, 10:31:24 »

Gebruik je de 172... range toevallig? Meer standaard ranges zijn er toch niet? Anders voeg ik ze even toe in de standaard installatie.

Filteren op submappen doen we zelf meestal door met IMAP te werken en de filtering van de mail client te gebruiken.
Gelogd
Ard Beenhakker
*
Berichten: 15


Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: November 28, 2005, 10:42:26 »

Gebruik je de 172... range toevallig? Meer standaard ranges zijn er toch niet? Anders voeg ik ze even toe in de standaard installatie.

Filteren op submappen doen we zelf meestal door met IMAP te werken en de filtering van de mail client te gebruiken.

Er zijn inderdaad niet meer standaard ranges behalve de 172.16 maar ik heb een reeksje van 8 publieke tot mijn beschikking. Die kan je dus nooit bij de standaard install krijgen.

Het filteren wat ik me voor ogen zie bij gebruik van IMAP is dat de mails op de server blijven staan en dat filtering dus daar gebeurd en dat je onafhankelijk van je client je mails in de juiste mappen gedropped krijgt. (en dus ook zelf als "gebruiker" kan instellen)

Ik heb nog een ander dingetje ontdekt ...... als ik mail bij meerdere gebruikers wil krijgen zou ik bij het email adres 2 of meer lokale gebruikers moeten opgeven waar dan dat mailtje achter gelaten wordt.
Nu heb ik dit ook gedaan en het blijkt dat mail alleen bij de eerste in die lijst afgeleverd wordt. Ik heb dus al geprobeerd om de lokale namen om te draaien en dan komt dat mailtje dus alleen weer bij de eerste uit. Was ik de eerste en mijn vrouw de tweede dan komt dat mailtje bij mij, draai ik de namen om en is mijn vrouw de eerste, dan komt dat mailtje alleen bij mijn vrouw uit.
Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: November 29, 2005, 11:03:43 »

Citaat
Ik heb nog een ander dingetje ontdekt ...... als ik mail bij meerdere gebruikers wil krijgen zou ik bij het email adres 2 of meer lokale gebruikers moeten opgeven waar dan dat mailtje achter gelaten wordt.
Nu heb ik dit ook gedaan en het blijkt dat mail alleen bij de eerste in die lijst afgeleverd wordt. Ik heb dus al geprobeerd om de lokale namen om te draaien en dan komt dat mailtje dus alleen weer bij de eerste uit. Was ik de eerste en mijn vrouw de tweede dan komt dat mailtje bij mij, draai ik de namen om en is mijn vrouw de eerste, dan komt dat mailtje alleen bij mijn vrouw uit.

Dit is vreemd en is nog niet eerder voorgekomen. Wat voor gebruikersnamen gaat het om? Probeer anders eerst de laatste updates te installeren.

Edwin
Gelogd
Ard Beenhakker
*
Berichten: 15


Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: November 29, 2005, 12:36:43 »


Dit is vreemd en is nog niet eerder voorgekomen. Wat voor gebruikersnamen gaat het om? Probeer anders eerst de laatste updates te installeren.

Edwin

Het zijn 2 normale gebruikers van mijn systeem. Post komt binnen op een info@ adres en moet naar 2 personen.
Laatste updates zoals aangegeven door het systeem zijn al geinstalleerd.
Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #11 Gepost op: November 29, 2005, 03:51:07 »

Zitten er ook 'rare' tekens in de gebruikers namen? Ook leestekens zoals punten e.d.
Gelogd
Ard Beenhakker
*
Berichten: 15


Bekijk profiel
« Antwoord #12 Gepost op: November 29, 2005, 04:15:45 »

Zitten er ook 'rare' tekens in de gebruikers namen? Ook leestekens zoals punten e.d.

Nope ik ben de ene (ard@) en mijn vrouw is net zo kort en zonder iets.


ps. waar staan die verwijzingen eigenlijk, dan kan ik daar eens kijken.
« Laatste verandering: November 29, 2005, 04:31:20 door Ard Beenhakker » Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #13 Gepost op: November 30, 2005, 05:58:55 »

ps. waar staan die verwijzingen eigenlijk, dan kan ik daar eens kijken.

Die staan in /var/qmail/alias in .qmail bestanden. In die files moet een lijstje van usernames staan waar de mail voor dat adres heen moet. (ik zit op lokatie momenteel en kan helaas niet testen)
Gelogd
Pagina's: [1]
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

(c) DatuX 2008
Valid XHTML 1.0! Valid CSS! Dilber MC Theme by HarzeM
';