Linux en Syn-3 Forum
Nieuws: Maak een account aan op www.syn-3.eu om vervolgens daarmee, op het forum in te loggen! Ook als je je paswoord wilt wijzigen doe je dat op www.syn-3.eu.
 
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. Mei 02, 2024, 02:41:21


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte


Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Samba shares rechten probleem  (gelezen 11228 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
redaxe
Gast
« Gepost op: Mei 23, 2006, 09:21:52 »

Hallo,

Van de shares die ik via het SCC heb aangemaakt en waarvan ik de rechten via hetzelfde SCC heb gezet voor gebruikers en groepen (zowel schrijven als lezen), kunnen de gebruikers elkaars bestanden niet wijzigen of verwijderen. Hoogstens kunnen ze een nieuw bestand aanmaken in een share. Voor het samen aan bestanden werken is dit een onwerkbare situatie.

Ik ervaar dit probleem op 3 verchillende computers/servers, met zowel de Syn-3 Home v2.2 als Syn-3 Business server v2.1. Ik kan na het aanmaken van de shares handmatig alle rechten goed gaan zetten maar dit is niet echt een fijne oplossing. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik neem aan dat het een instelling is die ik ergens kan wijzigen, maar waar?

Groet, Eric Jan
Gelogd
Elsje
zakelijke dealer of reseller
****
Berichten: 308


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Mei 25, 2006, 12:46:22 »

Eric,

Ik draai zelf diverse Syn-3 servers in testopstellingen en ervaar dit probleem niet.
Probeer het volgende:

Creëer een groep 'shared' (bijv.)
Maak je users lid van de groep 'shared'
Ken rechten toe aan de groep 'shared' voor de fysieke share die je aangemaakt hebt.

Zelf heb ik al wel vraagtekens gehad, maar is mijn ervaring dat je met een W2K client makkelijker authenticatie problemen hebt als met WinXP.
Verder is ook gerelateerd of je client computers lid zijn van of het domain of de werkgroep met dezelfde naam als domain.
Als je client PC's lid zijn van domain, heb je normaal het minst authenticatie problemen vermits Syn-3 als PDC functioneert en dus ook de authenticatie voor zijn rekening neemt.

Suc6 ermee!

Erwin
Gelogd
redaxe
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: Mei 29, 2006, 03:26:54 »

Hoi Erwin,

Bedankt voor je reactie. Je suggestie had ik eerder al in de drie verschillende situaties uitgeprobeerd, maar helaas zonder het gewenste resultaat. In het ene netwerk (1) met de Home versie van Syn-3 heb ik een domein met daarin 3 XP Professional pc's en een aantal gebruikers. De Syn-3 server heeft daar de taak van PDC en neemt de authenticatie voor zijn rekening. De shares zijn via het SCC aangemaakt, gebruikers zijn daaraan toegevoegd en hebben zowel lees als schrijfrechten gekregen.

Het tweede netwerk (2)  heeft een Syn-3 Business server, die niet functioneert als PDC. De Windows XP Home en Profesional pc's hangen in een workgroup en niet in een domein (vanwege Windows XP Home), authenticatie vindt wel via de server plaats. De shares zijn hetzelfde aangemaakt als bij netwerk 1.

Het derde netwerk (3), met een Syn-3 Business server is heterogeen, met zowel Windows XP professional pc´s (waarvan een paar aan het domein hangen en een paar aan een workgroup) als een paar Ubuntu pc´s. Authenticatie vindt plaats via de server en functioneert dus ook deels als PDC. De shares zijn aangemaakt zoals bij netwerk 1.

In alle gevallen kan een gebruiker een bestand dat door een andere gebruiker is aangemaakt in een gedeelde share niet wijzigen of verwijderen, dit lukt alleen als iemand zelf owner is van een bestand.

Erwin begrijp ik goed dat jij dit probleem niet ervaart? Heeft het volgens jou denk je te maken met de netwerkopstellingen?

Eric Jan
Gelogd
erwin
Administrator
***
Berichten: 183



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #3 Gepost op: Mei 31, 2006, 01:27:43 »

Eric, heb je een geregistreerde versie 2.2 of 2.1?  (in versie 2 kun je namelijk ongeregistreerd geen updates installeren.)

Deze of volgende week komt er een nieuwe RC van Syn-3 v3.0.
Deze kun je wel updaten ongeregistreerd.

Deze versie heeft ook geen samba bugs.
Gelogd
redaxe
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: Mei 31, 2006, 10:51:07 »

Hoi Erwin,

Ik heb een Syn-3 Home v2.2 server en twee Syn-3 Business v2.1 servers , alle drie zijn ze geregistreerd.

Hebben deze versies dan wel samba bugs?

Groet, Eric Jan
Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: Juni 13, 2006, 09:35:30 »

Eric,

Dit probleem zal opgelost zijn in een update voor de 3.0 serie van syn-3.

Edwin
Gelogd
Pagina's: [1]
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

(c) DatuX 2008
Valid XHTML 1.0! Valid CSS! Dilber MC Theme by HarzeM
';