Linux en Syn-3 Forum
Nieuws: Maak een account aan op www.syn-3.eu om vervolgens daarmee, op het forum in te loggen! Ook als je je paswoord wilt wijzigen doe je dat op www.syn-3.eu.
 
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. Maart 29, 2024, 04:40:43


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte


Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: HOWTO: Interactief files restoren vanaf tape / Een backup terug zetten  (gelezen 41739 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Gepost op: Juni 27, 2006, 11:02:59 »

Een backup terug zetten:
Als u bepaalde files vanaf tape wilt terugzetten kan dit met het volgende commando:

Citaat
xfsrestore -i -f /dev/st0 /home/users/gebruikersnaam/submap

Met het path aan het einde kunt u een specifieke plek opgeven waar u de files naar toe wilt zetten. (een submap in een homedirectory van iemand). Dit is zeer verstandig, omdat dan de bestaande files op uw systeem onaangetast blijven.

Vervolgens komt u in een interfactieve engelstalige dialoog. Als u de juiste sessie gevonden heeft, kunt u de volgende commando's gebruiken:
Citaat
            ls [arg]       List the entries in the current directory or the specified directory, or the specified non-directory file entry.
                           Both the entry's original inode number and name are displayed.  Entries that are directories are appended with a
                           `/'.  Entries that have been selected for extraction are prepended with a `*'.

            cd [arg]       Change the current working directory to the specified argument, or to the filesystem root directory if no  argu-
                           ment is specified.

            pwd            Print the pathname of the current directory, relative to the filesystem root.

            add [arg]      The  current  directory  or specified file or directory within the current directory is selected for extraction.
                           If a directory is specified, then it and all its descendents  are  selected.   Entries  that  are  selected  for
                           extraction are prepended with a `*' when they are listed by ls.

            delete [arg]   The  current directory or specified file or directory within the current directory is deselected for extraction.
                           If a directory is specified, then it and all its descendents are deselected.  The most expedient way to  extract
                           most of the files from a directory is to select the directory and then deselect those files that are not needed.

            extract        Ends the interactive dialogue, and causes all selected subtrees to be restored.

            quit           xfsrestore ends the interactive dialogue and immediately exits, even if there are files or subtrees selected for
                           extraction.

            help           List a summary of the available commands.

Met het extract commando begint het daadwerkelijke terugzetten van bestanden naar de opgegeven map. In dit geval /home/users/gebruikersnaam/submap.

Vervolgens kunt u de files bekijken en handmatig naar de juiste plek kopieren.

« Laatste verandering: Augustus 30, 2006, 06:59:19 door Edwin Eefting » Gelogd
rgtakarsten
*
Berichten: 53


Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Februari 17, 2012, 02:05:48 »

Hoe moet dit als ik een backup maak op een windows share ? Kan ik dan ook losse bestanden terugzetten ? De backup maakt nu namelijk een groot bestand.
Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: Februari 20, 2012, 02:48:17 »

Dit is het eenvoudigst met de restore-backups-per-file module:

http://www.syn-3.eu/index.php/nl/producten/modules/bfr

Momenteel zijn we ook bezig met een online-encrypted backup systeem voor SYN-3. Hiermee kunt u backups online opslaan op onze backup server.
Gelogd
rgtakarsten
*
Berichten: 53


Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: Maart 02, 2012, 11:30:15 »

Hoi Edwin,

Ik heb gekeken naar deze optie, maar deze is voor mij niet beschikbaar. Hoe dan verder?

Alvast bedankt.

Gr. Ronald
Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: Maart 03, 2012, 10:58:24 »

Heb je een home-server?
Gelogd
rgtakarsten
*
Berichten: 53


Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: Maart 03, 2012, 02:21:03 »

Ja, en ik zie daar de optie niet staan..
Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: Maart 03, 2012, 02:38:10 »

Dan moet je zelf de server mounten waar je de backup op staat, en dan het xfsrestore commando direct op de file uitvoeren.
Gelogd
rgtakarsten
*
Berichten: 53


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: Maart 04, 2012, 08:00:32 »

Bedankt voor je snelle reactie, het mounten is gelukt en ik kan de bestanden zien en verwijderen enz. Vervolgens gebruik ik het volgende commando

xfsrestore -i -f /mnt/backup/voorbeeld.net /home/users/voorbeeld/uitpak

Dan krijg ik vervolgens een error namelijk;
xfsrestore: ERROR: media file header checksum error

Wat doe ik fout  Huh
Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: Maart 05, 2012, 12:56:27 »

aii dan kan het nog zijn dat de backup ingepakt is met gzip.

doen maar eens file /mnt/backup/voorbeeld.net

Als hij niet zo groot is kun je hem eerst uitpakken. Als hij er groot is kan je dit proberen: (dan pakt hij hem streamed uit zonder dat het diskspace kost)

Citaat
xfsrestore -i -f <(gunzip -c  /mnt/backup/voorbeeld.net)  /home/users/voorbeeld/uitpak
Gelogd
Pagina's: [1]
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

(c) DatuX 2008
Valid XHTML 1.0! Valid CSS! Dilber MC Theme by HarzeM
';