Linux en Syn-3 Forum
Nieuws: Maak een account aan op www.syn-3.eu om vervolgens daarmee, op het forum in te loggen! Ook als je je paswoord wilt wijzigen doe je dat op www.syn-3.eu.
 
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. April 19, 2024, 09:45:48


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte


Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Samba  (gelezen 16049 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Scryden
*
Berichten: 1


Bekijk profiel
« Gepost op: November 29, 2009, 06:26:31 »

Hallo allemaal,

Ik ben een eerste jaars HBO informatica student. Ik ben dus behoorlijk nieuw met alles. Ik draai Debian linux in Sun virtual box.
Nu heb ik een opdracht gekregen om met samba shares te maken die in een browser van windows toegankelijk moet zijn waarbij linux dus de host is. Ik copie?r hieronder even de opdracht beschrijving:

De bedoeling is dat je nu een share op je linux server maakt met de naam: public,
bestanden deelt en beschikbaar maakt voor windows gebruikers.
Uiteraard moet je ook laten zien dat je het hebt getest en dat het werkt.

Je moet dus een share vanaf je laptop waarop Windows XP of Vista is geinstalleerd, kunnen benaderen die op je linux server beschikbaar is.

Maak dus nu eerst een map public op je server aan en voorzie deze van leesrechten voor iedereen.

Note.
De originele Samba config file:  /etc/samba/samba.conf kan je het beste eerst even backuppen, bijvoorbeeld op de de volgende manier:

mv  /etc/samba/smb.conf /etc/samba/smb.conf.original

Op deze manier kan je altijd je een vergelijking maken tov het voorbeeld bestand

Type:  nano smb.conf (hiermee maak je een nieuwe config file voor samba

Door het lezen van het voorbeeld van orginele smb.conf file ga je nu de benodigde share maken.

Zoek zelf uit welke regels minimaal nodig zijn in je config file om de share te maken.

Testparm:

Met het testparm commando verzekeren we ons dat smb.conf file valide is, deze mag geen foutmelding geven.

Restart Samba met  /etc/init.d/samba restart

Nu kunnen we testen of alles werkt.

Ga met je browser naar de sharemap public: \\ipadresserver\public
Zet ook nog even even bestandje in de publicmap voor testdoeleinden.



Ik heb de map public met daarin een test.txt in /var/www/public staan.
Nu moet ik dus zoals bovenstaand in een leeg smb.conf bestand de minimale regels invoeren die het mogelijk maken deze share te verkrijgen. Ik ben zelf al een uur of 5 dit aan het uitvogelen en begin zo ongeveer barstende koppijn te krijgen omdat ik er maar niet uit kom. Ik heb Samba natuurlijk al geinstalleerd. De workgroup naam is MartijnNetwerk mocht dit van belang zijn.

Zouden jullie mij kunnen helpen met deze minimale regels?
Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: November 30, 2009, 12:21:01 »

Is het wel al gelukt om de 'standaard' smb.conf aan te passen zodat je een extra share krijgt?

Je hebt niet beschreven wat je in de afgelopen 5 uur wel al voorelkaar gekregen hebt en welk deel niet lukt.
Gelogd
Pagina's: [1]
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

(c) DatuX 2008
Valid XHTML 1.0! Valid CSS! Dilber MC Theme by HarzeM
';