Linux en Syn-3 Forum
Nieuws: Maak een account aan op www.syn-3.eu om vervolgens daarmee, op het forum in te loggen! Ook als je je paswoord wilt wijzigen doe je dat op www.syn-3.eu.
 
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. April 19, 2024, 09:03:35


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte


Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: meerdere netwerken + bridgen - HOWTO?  (gelezen 18844 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Elsje
zakelijke dealer of reseller
****
Berichten: 308


Bekijk profiel
« Gepost op: December 14, 2009, 03:04:29 »

Hallo beste mensen,

Wij willen graag Syn3 als fileserver gaan inzetten in een lab / demo omgeving.
Syn3 server wordt niet rechtstreeks gekoppeld aan internet, krijgt dus zelf zijn IP via dhcp.

Doel is nu 1, 2 of meerdere netwerkkaarten in te zetten, ieder met een eigen netwerk range.
Zo is bijv. boven liggend netwerk (alias WAN, maar hier eigenlijk LAN0) in de range
192.168.80.0/24 op eth0,
en willen we onderliggend bijv.
192.168.1.0/24 op eth1 (LAN1) en
192.168.2.0/24 (LAN2) op eth2 gaan bedienen.
Aan elke onderliggende nic (eth1 & eth2) hangt telkens een 16 of 24 poorts switchje.

Hoe pak ik dit best aan met Syn3?
Volg ik deze http://open.syn-3.nl/syn3/trac/default/wiki/howto/Bridge HOWTO hiervoor, of komt er meer bij kijken?
Is het evt. doenbaar op bijv. eth2 ook een dhcp server te draaien (naast dhcp op eth1 / LAN)

Alvast bedankt voor elke reply!

Erwin
Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: December 14, 2009, 03:11:19 »

Erwin,

Als je over verschillende subnetten praat, is er geen sprake van Bridging, maar van NAT.  (een bridge is eigenlijk niet meer dan een intelligente switch met firewalling)

Het makkelijkste is dan om eth1 (internet zone) aan je bovenliggende lan te kopellen. (192.168.80.0/24) Dit heeft er mee te maken dat de internet zone de enige is die NAT doet.

Daarna kun je aan eth0 (lan) en eth2(dmz) je 2 switches kopellen. Ook is het mogelijk om verschillende dhcp ranges in te stellen voor de lan en dmz, maar ik weet niet of dit al in 4.3.1 zit of in 4.4.

Edwin

Gelogd
Elsje
zakelijke dealer of reseller
****
Berichten: 308


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: December 14, 2009, 03:23:26 »

Edwin,

Bedankt voor je reply!
Klinkt goed -
Als je spreekt over verschillende dhcp ranges, praten we hier dan over 1 netwerk opgesplitst in meerdere ranges of praten we over 2 onderscheiden dhcp servers, elk op zijn eigen nic en range?

Hoe krijg ik hier uitsluitsel 4.3.1 of 4.4?

Is het dan mogelijk om bijv. een share aan te maken en toegang te verlenen aan dhcp range 1 alsook bijv de wan range? Kan dit per IP# ingesteld worden?

Alvast bedankt!

Erwin
Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: December 14, 2009, 03:28:16 »

Ik zou zeggen: gewoon testen met 4.3.1. De nieuwe dhcp opties zien er zo uit: https://demo.syn-3.eu:10000/dhcp/listdhcpd.php  (root/demo)

Je kan dan over 1 dhcp server, die op iedere nic een andere range kan uitdelen.

Share-rechten werken op gebruikers nivo en niet op IP nivo. Dus je maakt gewoon andere gebruikers en/of groepen aan die alleen bij bepaalde shares kunnen.
Gelogd
Elsje
zakelijke dealer of reseller
****
Berichten: 308


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: December 14, 2009, 09:37:53 »

Klopt het dat je intussen een separate module nodig hebt om groepen te kunnen beheren?
Wat is hiervoor nodig in de home server versie?
Gelogd
erwin
Administrator
***
Berichten: 183



Bekijk profiel WWW
« Antwoord #5 Gepost op: December 15, 2009, 10:34:07 »

Erwin,

De home editie heeft geen ondersteuning voor het aanmaken van eigen groepen.

Mvg,

Erwin
Gelogd
Elsje
zakelijke dealer of reseller
****
Berichten: 308


Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: December 15, 2009, 09:10:38 »

Erwin,

Kan je me een voorstel doen wat ik minimaal nodig heb qua licentie om met groups te kunnen werken.
Zonder kan ik natuurlijk niets.

Alvast bedankt,

Erwin
« Laatste verandering: December 15, 2009, 09:50:38 door Elsje » Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: December 16, 2009, 01:42:51 »

Erwin,

Als je de home editie hebt, moet je op user nivo de rechten instellen. Dit kan ook!

Ben je wel groepen support nodig, omdat je dit wilt. Dan moet je minimaal een Business server of Advanced business fileserver.

Mvg,

Erwin Drent
Gelogd
Pagina's: [1]
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

(c) DatuX 2008
Valid XHTML 1.0! Valid CSS! Dilber MC Theme by HarzeM
';