Linux en Syn-3 Forum
Nieuws: Maak een account aan op www.syn-3.eu om vervolgens daarmee, op het forum in te loggen! Ook als je je paswoord wilt wijzigen doe je dat op www.syn-3.eu.
 
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren. April 24, 2024, 08:02:40


Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte


Pagina's: [1]
  Print  
Auteur Topic: Nog een paar vragen  (gelezen 27627 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
Ard Beenhakker
*
Berichten: 15


Bekijk profiel
« Gepost op: November 22, 2005, 10:04:07 »

Allereerst mijn complimenten voor het geheel ! Sinds kort geinstalleerd en nu bezig met uitvogelen hoe wat werkt, maar ik vind het tot nu toe een toppakket !

Ik heb nog wel wat dingen die ik nog niet weet.

1) Is het bv mogelijk om dspam mijn (spamassassin)rules van mijn huidige mailserver te voeden zodat hij wat meer geleerd heeft over wat ik wel en niet spam vind, of is de opzet zo anders dat dit niet uitvoerbaar is ?
2) Is het mogelijk om een "user eigen" procmailrc te gebruiken voor extra bewerkingen die ik uitgevoerd wil hebben ?
3) Is het mogelijk (wenselijk in een latere versie) om dansguardian te gebruiken ? de huidige server filtert wat webcontent voor mijn kids.

Alvast dank !
Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: November 22, 2005, 11:42:09 »

Ard,

1) Het omzetten van spamassassin rules is niet mogelijk. Dspam werkt niet met rules maar met een statistische database. Spamassassin 3 kan dit ook geloof ik, maar ik weet niet hoe groot het verschil is tussen deze data en of overzetten mogelijk is. Rules kun je in ieder geval niet overzetten.

2) Om mail door procmail te pipen gaan moet je entries in de destbetreffende file in /var/qmail/alias/.qmail.... aan te passen. De methode hiervoor kun je opvragen met:
Code:
man /var/qmail/man/man5/dot-qmail.5 

Vergeet niet om eerst procmail te installeren:
Code:
wget http://ftp.bit.nl/mirror/slackware/slackware-10.2/slackware/n/procmail-3.15.2-i386-1.tgz
installpkg procmail-3.15.2-i386-1.tgz

Vervolgens moet je zorgen dat:
-procmail de mail bezorgd word in de cyrus mailserver database via /usr/cyrus/bin/deliver
-OF zorgen dat de mail door /usr/bin/qmail2dspam gepiped word. (zodat het via dspam naar cyrus gaat)

Cyrus is de imap/pop3 server, dus daar moet de mail naartoe, in tegenstelling tot een standaard maildir die normaalgesproken gebruikt word.

3) Dit is zondermeer mogelijk, de reden dat Dansguardian standaard niet bij Syn-3 zit, heeft te maken met de licentie van Dansguardian. (alleen te downloaden voor non-commercial use) Als er genoeg vraag naar is van klanten zullen we een distibutie licentie aanvragen zodat we Dansguardian standaard mee kunnen leveren.

Edwin

« Laatste verandering: November 23, 2005, 01:05:25 door Edwin Eefting » Gelogd
Ard Beenhakker
*
Berichten: 15


Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: November 23, 2005, 12:04:33 »

Ok dank je wel, daar ga ik even mee stoeien. Heeft het nog zin om de oplossing te posten of is dit "common knowledge" voor de meesten ?

Citaat
3) Dit is zondermeer mogelijk, de reden dat Dansguardian standaard bij Syn-3 zit is de licentie van Dansguardian. (alleen te download voor non-commercial use) Als er genoeg vraag naar is van klanten zullen we een distibutie licentie aanvragen zodat we Dansguardian standaard mee kunnen leveren.
Ik vermoed dat hierboven het woordje "niet" vergeten is. Kan ik het wel zelf installeren en toepassen of gooi ik daarmee de rest overhoop ?
Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: November 23, 2005, 01:06:48 »

Ja zeker heeft het zin om de oplossing te posten, alle informatie die nuttig kan zijn voor andere mensen is welkom.

Inderdaad een typo. Je kan het zelf wel installeren zonder al te veel problemen denk ik.
Gelogd
Ard Beenhakker
*
Berichten: 15


Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: December 12, 2005, 02:34:03 »

Ik ben met het mail gedeelte even gestopt om wat dingen uit te zoeken over dspam op mijn eigen mailserver. Een veelgebruikte optie die ik tegenkwam is de mogelijkheid om mail door te sturen naar spam-<gebruiker>@huppeldepup.nl zodat het door dspam wordt opgepakt en behandeld wordt als spam. Deze optie voorkomt dat je met imap moet werken en je op de server al je mail moet gaan zitten shiften naar de spam folder om dspam te trainen. Ik denk dat dit wel een welkome functie is die geimplementeerd zou kunnen worden.
Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: December 13, 2005, 10:38:35 »

De mogelijkheid om het filter te trainen door te forwarden naar spam-<username>@domein.nl en nospam-<username>@domein.nl is aanwezig bij Syn-3. Als je 'Bevestiging bij ontvangst' aanzet in deze mails, dan krijg je statistieken terug gemailed over wat er allemaal geleerd is.

Deze mogelijkheid hebben we echter vervangen met het nieuwe systeem: Dit nieuwe systeem zorgt ervoor dat je je spamfilter eenvoudig kan trainen door mails heen en weer te slepen tussen je Spam folder en andere folders. Dit werkt sneller, eenvoudiger en betrouwbaarder.

De enige reden om het oude systeem te gebruiken is als je mailclient geen IMAP ondersteund. Ook als je je mail 'mee wilt nemen' op je laptop kun je IMAP gebruiken: In dit geval stel je in je mail client een Cached IMAP of Offline IMAP account in.

Als je toch persee het oude systeem wilt gebruiken moet ik even voor je uitzoeken hoe je dit weer aan kunt zetten.
Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #6 Gepost op: December 13, 2005, 10:58:21 »

Hier het orginele mailtje van het oude systeem:
Citaat
Welkom bij de Syn-3 Mailserver!
 
 Er is zojuist een mailbox voor u aangemaakt. In deze mailbox zullen uw e-mails
 binnenkomen. De Syn-3 Mailserver beschikt over een intelligent spamfilter.
 
 Bij de e-mail wordt spam aangeduid door middel van de toevoeging [ SPAM ] in het onderwerp. Mocht bepaalde e-mail onterecht aangemerkt worden als spam, dan kunt u deze e-mail doorsturen naar: nospam-demo@linuxsysteem.nl. Op dezelfde manier kunt u spam, die wel als gewone mail binnenkomt, doorsturen naar: spam-demo@linuxsysteem.nl.
 
 Door onterecht aangemerkte mail door te sturen naar het spamfilter, zal het spamfilter intelligenter worden en toekomstige e-mailberichten beter kunnen beoordelen op het type.
 
 Als u de leesbevestiging aanzet bij het doorsturen van mail naar spam-demo@linuxsysteem.nl of nospam-demo@linuxsysteem.nl , dan krijgt u een bevestiging, met daarbij een statusrapport over uw persoonlijke spamfilter.
 
 Mocht u willen dat van de ontvangen e-mailberichten de spam gescheiden wordt, dan moet u een map bij uw inbox maken met de naam 'Spam'. LET OP HET GEBRUIK VAN DE HOOFDLETTER! Mail die hierna als spam wordt aangemerkt, zal automatisch in deze map verplaatst worden.
 
 Ik wens u veel mail plezier!

Gelogd
Ard Beenhakker
*
Berichten: 15


Bekijk profiel
« Antwoord #7 Gepost op: December 13, 2005, 09:58:46 »

De mogelijkheid om het filter te trainen door te forwarden naar spam-<username>@domein.nl en nospam-<username>@domein.nl is aanwezig bij Syn-3. Als je 'Bevestiging bij ontvangst' aanzet in deze mails, dan krijg je statistieken terug gemailed over wat er allemaal geleerd is.

Deze mogelijkheid hebben we echter vervangen met het nieuwe systeem: Dit nieuwe systeem zorgt ervoor dat je je spamfilter eenvoudig kan trainen door mails heen en weer te slepen tussen je Spam folder en andere folders. Dit werkt sneller, eenvoudiger en betrouwbaarder.

De enige reden om het oude systeem te gebruiken is als je mailclient geen IMAP ondersteund. Ook als je je mail 'mee wilt nemen' op je laptop kun je IMAP gebruiken: In dit geval stel je in je mail client een Cached IMAP of Offline IMAP account in.

Als je toch persee het oude systeem wilt gebruiken moet ik even voor je uitzoeken hoe je dit weer aan kunt zetten.

Geprobeerd en het werkt, thx !

Ik heb intussen eens een nieuwe install gedaan en het lijkt erop dat een aantal van mijn "probleempjes" verdwenen zijn. Ik zal hem vandaag of morgen weer aan het net hangen en mee laten doen als echte server, dan weet ik zeker dat hij het weer doet.

Ik heb voor de nieuwe install nog wel gekeken naar het volgende ....
Als ik met telnet inlog op poort 25 en een mailtje verstuur met een niet bestaande naam en een niet bestaand domein dan kan ik toch het mailtje versturen naar iemand binnen het domein waar de server de mail voor afhandeld.
Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #8 Gepost op: December 13, 2005, 11:57:39 »

Citaat
Als ik met telnet inlog op poort 25 en een mailtje verstuur met een niet bestaande naam en een niet bestaand domein dan kan ik toch het mailtje versturen naar iemand binnen het domein waar de server de mail voor afhandeld.

Klopt, zo hoort een mailserver ook te werken vanaf LAN ipadressen; dan fungeert hij gewoon als uitgaande mailserver.
Probeer je het vanaf internet dan krijg je relaying denied.
Gelogd
Ard Beenhakker
*
Berichten: 15


Bekijk profiel
« Antwoord #9 Gepost op: December 15, 2005, 12:25:58 »

Probeer ik morgen even hoe dat het zit.

Iets anders wat me opviel ..... waarom zie ik zoveel mailboxen onder het spamfilter gedeelte staan. Daar staan er meer dan ik heb aangemaakt als user.
B.v. postmaster staat erbij. Best interesant maar hoe lees ik die uit ?
En andere accounts die daar onder staan, wat moeten die daar en kan ik die uitlezen of er voor zorgen dat ze er niet komen ?
Gelogd
edwin
Administrator
***
Berichten: 724



Bekijk profiel
« Antwoord #10 Gepost op: December 15, 2005, 10:50:36 »

Dat zijn een aantal standaard users. Als je een user postmaster aanmaakt kun je ze uitlezen. Hierin komen dingen zoals bounces etc..
Gelogd
Pagina's: [1]
  Print  
 
Ga naar:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006, Simple Machines LLC

(c) DatuX 2008
Valid XHTML 1.0! Valid CSS! Dilber MC Theme by HarzeM
';